Dieta dla ćwiczących na siłowni – podstawowe wytyczne

0
35

Każda dobra dieta powinna być zbilansowana oraz zindywidualizowana. Sposób odżywiania należy dopasować do określonego celu, wzrostu, masy ciała i typu sylwetki. Istnieje jednak kilka uniwersalnych wskazówek, jeśli chodzi o podstawę skutecznej diety dla osób, które ćwiczą na siłowni.

Białko to podstawa

Jest ono budulcem mięśni. To dlatego osoby, które systematycznie trenują suplementują się najczęściej właśnie białkiem. Są różne sposoby wyliczenia prawidłowego zapotrzebowania organizmu na ten makroskładnik. Podawane wartości najczęściej wynoszą od 1,5 do 2 g na kg beztłuszczowej masy ciała. Inna koncepcja, promowana przez brytyjskich naukowców promuje pogląd, że białka nie da się w ogóle przedawkować, zatem im więcej, tym lepiej.

Tak czy siak w diecie dla ćwiczących na siłowni powinno znaleźć się jak najwięcej zróżnicowanych produktów wysokobiałkowych. Przede wszystkim drób, mięso, ryby, jajka, twarogi, sery oraz rośliny strączkowe. Panowie nie powinni przesadzać z tofu oraz innymi artykułami sojowymi, ponieważ soja przyczynia się do produkcji estrogenów, czyli hormonów kobiecych.

Tłuszcze są OK

Szczególnie te zdrowe, pochodzenia roślinnego. Nie mniej, również tłuszcze zwierzęce pomagają kształtować sylwetkę. Należy jednak wziąć pod uwagę to, że ich nadużywanie może działać niekorzystnie na ogólną kondycję organizmu, szczególnie na układ krwionośny. Dlatego najlepiej dostarczać sobie wartościowego tłuszczu z produktów takich jak awokado, orzechy, nasiona dyni, nasiona słonecznika, olej lniany. Oczywiście plasterek bekonu od czasu do czasu nikomu nie zaszkodzi. Bezwzględnie należy się jednak wystrzegać smażenia na głębokim tłuszczu.

Węglowodany liczymy zależnie od celów

Dieta dla ćwiczących na siłowni może być zarówno uboga, jak i obfita w węglowodany. Występuje wiele sposobów na obliczenie prawidłowego zapotrzebowania. Najprościej mówiąc, jeśli chce się schudnąć, należy albo znacznie ograniczyć, albo wręcz wyeliminować węglowodany. Jeśli chce się nabrać masy, można przyswajać ich odpowiednio więcej. Wszystko powinno być dopasowane także do intensywności ćwiczeń.

W każdym przypadku powinny być to jednak wartościowe węglowodany złożone, które pochodzą z takich produktów jak: pieczywo razowe i pełnoziarniste, ciemny ryż, ciemne makarony, wyroby z mąki orkiszowej czy owsianka.

Z każdej diety dla ćwiczących na siłowni należy wyeliminować węglowodany proste. Jak ognia powinno się unikać wszystkich słodyczy, białego pieczywa, słonych przekąsek, dżemów, soków owocowych, płatków kukurydzianych oraz alkoholu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here